banner
Terug naar het overzicht

Stichting Bethanië – keuze voor ECD Direct

“Gerhart van Dorp, directeur CareRatio, en Marit van Leeuwen, consultant, zijn heel duidelijk in wat wel en niet kan”

Ben van Gils

Stichting Bethanië vindt in ECD Direct een professionele dienstverlening voor de zorgprofessional

De cliënttijd verhogen en de administratieve last verlagen. Het is de wens van iedere zorgprofessional. Zo ook bij Stichting Bethanië. Maar hoe creëer je als zorginstelling nou eigenlijk een professionele omgeving voor de zorgprofessional waarin de verschillende zorgdisciplines kunnen samenwerken? Het Elektronisch Cliënten Dossier speelt hierin een essentiële rol. In dit interview vertellen Ben van Gils, manager bedrijfsvoering en facility, en Janine van Laar, projectleider bij Bethanië, over hun keuze voor ECD Direct van CareRatio.

Een professionele omgeving voor de zorgprofessional

“Het voornaamste doel van ons nieuwe ECD is het beter en efficiënter maken van de digitale ondersteuning aan de zorgprofessionals van Bethanië. Zo kunnen we methodisch werken ook meer body geven in de organisatie, maar dat kan alleen als je pakket je helpt bij het doen van vervolgacties. Maar dat was is ons huidige ECD niet het geval. Dat moest dus anders”, vertelt Ben. “Toen onze ECD-leverancier aankondigde te gaan stoppen, was dat voor ons een mooi moment om de volgende stap te zetten en verder te professionaliseren. We hebben samen met een adviesbureau een programma van eisen opgesteld en vervolgens meerdere leveranciers uitgenodigd om hun ECD te presenteren. Thema’s als eenvoudig, slim, professioneel, open en het informeren, meenemen en enthousiasmeren van de zorgprofessionals waren voor ons heel belangrijk.”

De zoektocht naar een nieuw ECD

Ben vervolgt: “Tijdens de verschillende selectieronden hebben we extra goed gelet op zaken als de volwassenheid van het pakket, de eenvoud en hoe de leverancier de zorgprofessionals betrekt bij het hele project. Daarnaast vonden we het belangrijk dat het nieuwe pakket past bij onze diversiteit aan zorg- en dienstverlening, zoals de wijkverpleging, huishoudelijke zorg, hospicezorg en de langdurige intramurale zorg. De volwassenheid en overzichtelijkheid van ECD Direct en de eerlijkheid en deskundigheid van CareRatio hebben ervoor gezorgd dat zij als beste uit de bus kwamen. Een ander groot voordeel vonden wij dat CareRatio meer doet dan alleen het leveren van een ECD. De hele zorgadministratie kan bijvoorbeeld ook overgenomen worden en ze spelen vroeg in op zorg- en ICT-trends, zoals spraakgestuurd rapporteren. Dat gaat ons werk in de toekomst een stuk makkelijker maken.”

Professionele processen vormen de basis voor een efficiënte organisatie

“CareRatio helpt ons bij het automatiseren en professionaliseren van onze zorgprocessen”, licht Janine verder toe. “Samen zijn we het gesprek aangegaan met onze zorgprofessionals, aangezien zij uiteindelijk met het nieuwe ECD gaan werken. Om te achterhalen hoe ze het ECD nu gebruiken, tegen welke zaken ze aanlopen en wat volgens hen het optimale zorgproces is. De belangrijkste uitkomsten? Het ECD moet overzichtelijk zijn, zodat je snel de informatie kunt vinden die je zoekt om goede zorg te kunnen verlenen. En het pakket moet ons helpen om vervolgacties te kunnen doen, zodat we het methodisch werken meer body kunnen geven binnen de organisatie. Tijdens vervolgsessies liet CareRatio zien hoe zij dit aanpakken. Hierdoor werd iedereen meteen enthousiast en dat is echt pure winst!”

CareRatio is eerlijk en deskundig

Wat Stichting Bethanië nog meer aansprak in de aanpak van CareRatio? Volgens Ben is dat de no-nonsens mentaliteit: “Gerhart van Dorp, directeur CareRatio, en Marit van Leeuwen, consultant, zijn heel duidelijk in wat wel en niet kan. Ze zijn toekomstgericht, door ook in te haken op onderwerpen als spraakgestuurd rapporteren, maar blijven hierin wel reëel. Ze durven bijvoorbeeld ook aan te geven dat je bepaalde zaken voor nu beter nog even kunt laten liggen om het implementatieproces te verbeteren. En daar houd ik wel van; een partij die zegt wat ze doen en doen wat ze beloven. Op basis van wat ik nu weet en hoe ik de samenwerking nu ervaar, zou ik CareRatio zeker aanbevelen. Ik kan dan ook niet wachten totdat we in 2022 aan de slag kunnen met het ECD en als organisatie multidisciplinair gaan samenwerken in één systeem!”

Wil jij meer weten over ECD Direct of de voordelen van professionele zorgprocessen zelf ervaren? Laten we dan op korte termijn kennismaken met elkaar. Tijdens een vrijblijvende demo laten we graag zien wat ECD Direct precies voor jouw organisatie kan betekenen. Vul hiervoor het formulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op!

Andere klantcases

Jados – keuze voor ECD & Declaratieservice van CareRatio
Stichting Ontmoeting – keuze voor ECD Direct
Stichting Bethanië – ervaringen met ECD Direct