banner
Terug naar het overzicht

Vivantes – ervaringen met ECD Direct

“Doordat CareRatio continu vraagt naar onze wensen en behoeftes, sluit het behandeldossier perfect aan bij onze werkwijze””

Beppy Caanen

Behandeldossier ECD Direct is live op de eerste vier ouderenzorglocaties van Vivantes

Ouder worden doe je samen. En om die visie op persoonlijke zorg te verwezenlijken heeft Vivantes ervoor gekozen om hun behandeldienst niet meer in te huren, maar om een eigen behandeldienst met fysiotherapeuten, artsen en ergotherapeuten op te zetten. In 2022 blijven de eigen ingehuurde behandeldiensten nog parallel naast elkaar werken. Het moet daarom mogelijk zijn om multidisciplinair samen te werken in één zorg- en behandelplan. Vivantes heeft ervoor gekozen om, net als de ingehuurde behandeldienst, te gaan werken met Pluriform Zorg. “Omdat wij maar een specifiek gedeelte van het ECD gaan gebruiken, heeft Adapcare ons in contact gebracht met CareRatio. Zij zorgen ervoor dat we voor al onze cliënten kunnen werken met het behandeldossier van ECD Direct”, vertelt regiebehandelaar Beppy Caanen.

Onlangs hebben CareRatio en Vivantes de migratie op de eerste vier locaties uitgevoerd. Binnenkort volgt nog een laatste migratie. Wij spreken Beppy over haar ervaringen rondom de implementatie van het behandeldossier in ECD Direct én over de samenwerking met CareRatio.

De migratie van het behandeldossier naar ECD Direct

“Alle benodigde data uit de oude zorg- en behandeldossiers moest zo eenvoudig en veilig mogelijk gesynchroniseerd en overgezet worden naar ECD Direct”, vertelt Beppy. “Je wilt niet één voor één alle data en ingescande bestanden overzetten, maar juist alle cliënten tegelijkertijd. Zodat elke zorgprofessional direct over de informatie beschikt die hij of zij nodig heeft om de cliënt te kunnen helpen. Onze wens was dat de zorgprofessionals zoveel mogelijk door konden werken en niet voor verrassingen kwamen te staan tijdens hun werk. Het was dus heel fijn dat CareRatio een oplossing op maat heeft kunnen maken die aansluit bij onze wensen en behoeften. Ze hebben alle relevante dossiergegevens zoveel mogelijk buiten de reguliere werktijden geconverteerd van het ‘oude behandeldossier’ naar ECD Direct. Eén dag was er een freeze nodig. We hadden toen wel toegang tot de oude dossiers, maar konden nog niet in het nieuwe dossier werken. Ook daar vond CareRatio een oplossing voor. We konden tijdens die freeze opdrachten voor de zorg via het zorgdossier of een beveiligde mail naar de zorg doorzetten.”

Zorg voor gezonde processen

Hoe verloopt de samenwerking met CareRatio? “De consultants van CareRatio denken voortdurend mee over hoe wij onze processen zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten. Ook zorgen ze ervoor dat wij niet achter gegevens aan hoeven te zitten bij de externe behandelaars en zorgorganisaties. Doordat ze continu vragen naar onze wensen en behoeftes, sluit het behandeldossier perfect aan bij onze werkwijze”, vertelt Beppy verder. “Op de dag van de migratie heeft CareRatio de conversie begeleid. Hier ben ik heel tevreden over. We hebben vanaf de start van het project één vast aanspreekpunt. En hebben we een vraag, dan wordt er zeer snel gereageerd met een oplossing of vervolgactie. Eigenlijk word ik op mijn wenken bediend als ik een melding doe via de helpdesk. Meestal is het al binnen één dag opgelost! Dat heb ik bij andere organisaties wel eens anders gezien. Nu kunnen vast en ingehuurd personeel multidisciplinair samenwerken in één zorg- en behandelplan.”

Wil jij meer weten over ECD Direct of de voordelen van professionele zorgprocessen zelf ervaren? Laten we dan op korte termijn kennismaken met elkaar. Tijdens een vrijblijvende demo laten we graag zien wat ECD Direct precies voor jouw organisatie kan betekenen. Vul hiervoor het formulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op!

Andere klantcases

Stichting Bethanië
Naleya Thuiszorg
Distinto