banner

BLOG

alt

Cliënten en verwanten eenvoudig toegang geven tot hun cliëntdossier? Zo doe je dat!

Veel middelgrote- en kleine zorginstellingen stellen zichzelf de vraag “hoe geef ik mijn cliënten en de verwanten eenvoudig toegang tot hun cliëntdossier? Sinds het vanaf 1 juli 2020 voor alle zorgverleners in Nederland wettelijk verplicht is om cliënten elektronische inzage te bieden is deze vraag actueler dan ooit. Enerzijds wil en moet je de cliënt en hun verwanten veilig inzage geven, maar zijn je ICT-systemen daar niet klaar voor. En anderzijds ontbreekt het in huis misschien wel aan kennis om dit te realiseren. Herkenbaar? Lees dan vooral deze blog, want hierin vertellen we hoe CareRatio je kan helpen om dit eenvoudig mogelijk te maken.

Zorg voor gezonde processen

Van cliëntgegevens registreren in papieren dossiers naar rapporteren op je smartphone en het real-time inzichtelijk maken voor de cliënt en zijn verwanten. De afgelopen jaren is er veel veranderd rondom cliëntdossiers. Gerhart van Dorp, directeur CareRatio: “We zien dat het met name voor middelgrote- en kleine zorginstellingen lastig is om deze ontwikkelingen bij te houden, omdat hun ICT-systemen hier niet op zijn voorbereid. Precies daarom hebben wij Pluriform Zorg vanuit de cloud ook toegankelijk gemaakt voor middelgrote- en kleine zorginstellingen. Dit noemen wij ECD Direct. Als je kies voor ECD Direct richt CareRatio niet alleen het ECD voor je in maar ook de training én het beheer nemen wij voor onze rekening. Zo zorgen we er niet alleen voor dat jouw organisatie beantwoordt aan de uitdagingen van vandaag én die van morgen. Maar bovenal dat jij als zorgprofessional je werk beter kunt doen.”

Altijd veilig toegang tot het cliëntdossier

Door je zorgprocessen te automatiseren met behulp van de verschillende modules van Pluriform Zorg, houd je meer tijd over voor het leveren van goede zorg. Alle informatie over en van de cliënt wordt namelijk vastgelegd op een centrale plek in het ECD. “Omdat het hele ECD zich in de cloud bevindt, kan het dossier van de cliënt ook makkelijk en veilig gedeeld worden met de cliënt en de verwanten”, vertelt Gerhart. “Dit kan met de module cliëntportaal, die standaard in het ECD zit. Zo kunnen familieleden, mantelzorgers en geautoriseerde hulpverleners altijd en overal meekijken. Naast inzicht biedt het cliëntportaal ook de mogelijkheid om de cliënt de regie te geven. Zo kunnen zij zelf rapporteren, metingen invoeren, het zorgplan ondertekenen en facturen downloaden. Uiteraard volgens de laatste privacywetgeving.”

De toegevoegde waarde van het cliëntportaal

Met het cliëntportaal worden cliënten en hun verwanten dus real-time geïnformeerd over de zorg van de cliënt. Over de gezondheidstoestand en de behandeling, vanaf het allereerste contact tot het moment dat de cliënt de zorg uitgaat of overlijdt. Maar welke toegevoegde waarde biedt het cliëntportaal nog meer?

  • Thuisfront beter op de hoogte van wat er speelt: doordat het thuisfront alle afspraken uit de agenda, rapportageregels en metingen kan inzien.
  • Kwaliteit van de rapportages gaat omhoog: doordat je als zorgprofessional weet dat er iemand met je meeleest, ga je bewuster rapporteren. Dit komt de kwaliteit van de rapportages in de meeste gevallen ook ten goede.
  • Tijdbesparing: de zorgprofessional kan via het ECD een cliëntplan of formulier klaarzetten – bijvoorbeeld een intake- of evaluatieformulier- die de cliënt kan invullen of ondertekenen voor akkoord. Hierdoor hoef je de formulieren niet meer uit te printen, te ondertekenen en per post te versturen. Dat levert een hoop tijdwinst op.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van het cliëntportaal of het complete ECD? Laten we dan op korte termijn kennismaken met elkaar. Tijdens een vrijblijvende demo laten we graag zien wat ECD Direct precies voor jou kan betekenen. Het verplicht je tot niets en geeft een duidelijk beeld van alle functionaliteiten die ons ECD te bieden heeft. Vul hiervoor het formulier in op onze contactpagina en we nemen binnen 24 uur contact met je op!